FREEDLAND.cz
W E B    P R O    T Y,    K T E Ř Í    V Í
<<<       O.D.S. 1998       >>>
chat

Akce roku 1998
Náš diář


plán  |   1  |   2  |   3  |   5  |   6  |   7  |   8  |   9  |   10  |   11  |   12  |   13  |   14  |   15  |   sčot

aneb Okolo demokratického Slovenska (holou hlavou vzhůru!)

VOLOVSKÉ VRCHY a ZLATÝ STŮL
6. den - úterý 10. června
(Route 526)

Dnes se nám poprvé podařilo vstát už před sedmou hodinou. Zřejmě díky (kvůli?) hustému provozu, který tady zřejmě vládne běžně. Balení nám jde poměrně rychle. Máme už asi tu rutinu. Už o půl osmé odjíždíme. Bez snídaně, ale hádám, že to těch dvacet kilometrů vydržíme.

Itinerář dne:
      SEDLO TLSTÝ JAVOR - Sihla - Ďurkovka - Havrilovo - Utekáč - Kokava nad Rimavicou - Klenovec - Hnúšťa - sedlo Brezina - Brádno - Rovné - Ratková - Ploské - Rákoš - Nandraž - dělostřelecká Jelšava - Gočaltovo - Štítnik - Roštár - sedlo Filipka - Henckovce - GEMERSKÁ POLOMA (115km)

1.zastavení: Kokava nad Rimavicou, 23.km, 360m, 8:30a.m.
      Průměrnou rychlostí 35,6 km/h jsme sjeli nádherným údolím Rimavice. Prvních pět kilometrů se sice o asfaltu hovořit nedalo, ale dále to bylo bez připomínek. Po prvním brutálním sjezdu jsme ještě spáchali hygienu. Počasí zatím nic moc, ale bude lépe.
      Ve spodní části jsme projížděli odporným „městem". Kdo někdy byl v Adamově, ví, o čem mluvím. Jmenuje se Utekáč a asi radní ví proč. Jak něco tak hnusného mohlo vzniknout v tak pěkném údolí? Pochopí ten, kdo prožil budování rozvinutého socialismu.
      Samotná Kokava nevypadá špatně. Jen totálně zdevastovaný zámek a k němu připláclé socstavby tu nemusely být. U místní sámošky snídáme. Zipp si urval zip na brašně, takže přišívá. Kupujeme pohledy a noviny. Ty první i promptně odesíláme.

2.zastavení: srací pauza nad Rovným, 50.km
      V Kokavě jsme se napojili na Route 526 a té se teď nějaký čas nepustíme. Je to v podstatě cyklistická dálnice s velmi malým provozem. Cesta má systém sedlo-dolina-sedlo… Navíc se do kopců nádherně točí, takže její projíždění je požitek. Horší je to už s obcemi. Je to tu evidentně chudý kraj, navíc socialisticky dotovaný, dnes zanedbaný. Je zajisté velmi zajímavé se tady pohybovat. Cikánská populace tu má většinu. Z toho je polovina naší výpravy dost řidká. Jsou to jiní cikáni, než u nás. Ti co můžou pracují. Zřejmě sociální síť tady není tak pohodlná. Nebo že by to bylo v lidech? Zipp je konečně posratý, pardon, vysratý, můžeme tudíž pokračovat v započaté cestě.

3.zastavení: dělostřelecké město Jelšava, 77.km, 0:40p.m.
Dělostřelecká Jelšava.       Proč dělostřelecké? Je to na něm vidět. Je tu vojenská posádka k tomu účelu určená. Dominanta města, zámek, jim dokonce sloužila jako terč. Nebo to patří k vypiplanému památníku Rudoarmějců jako nedílná součást? Je to fascinující kombinace. Jelšava byla bezpochyby kdysi významné město. Jeho náměstí svou velikostí tomu odpovídá.
      Vrátím se k Route 526. Ta se pohybuje ve výšce 250 až 550m.n.m. Je vedena obchvatově nad údolím v kopcích. Kdo ví, za jakým účelem to bylo tak stavěno. Od Kokavy do Ratkové má charakter horské cesty mezinárodního typu. Z Ratkové už jde údolím a malebně se točí kolem řeky. Kvalita je trochu horší, ale stále dobrá. Možnost občerstvení, natož jídla, je velmi omezená a to i ve větších sídlech. Jakš takš fungují malé obchůdky. Cesta je celkově velmi atraktivní.
      V Jelšavě sedíme v pivárni a papáme držky na více způsobů. K tomu nic moc Gemer a kvalitní obsluha. Venku je vedro a vzhledem k ujetým kilometrům dáváme pauzu trochu větší. Píšeme si, že, čteme SME a smějeme se Klausovi (Muž slinící si prrst).

Údolí Honského potoka u vši Štítnik. Vlevo Sivá skala (739m), vpravo Štít (851m). 4.zastavení: Henckovce, 108.km, 5:20p.m., 349m.n.m.
      Slovensko má skutečně mnoho tváří. Jednou jsou hory na sebe nalepené tak, že se člověk diví, kudy ta cesta vlastně vede. Hory jsou kulaté, štítové i skalnaté. Pak jsou hory, které jakoby se nechtěly na sebe tlačit. Jsou jakoby ledabyle rozházené po okolí. Mezi nimi je pak dost místa pro otevřená údolí buď plné lesů nebo pidlivizace. Dělidlem mezi těmito dvěma typy krajin se stalo sedlo nad Jelšavou u Ochtínské jeskyně.
Kostel ve Štítniku.       Stoupání silnice taky zaznamenalo změnu. Je méně prudké, za to vytrvalejší. Povrch cesty se taky zkvalitnil na slovenský standart. Osmikilometrový sjezd od jeskyně byl tím pádem lahůdkou.
      V obci Štítnik se loučíme s Route 526. Historický Štítnik je malebný. Gotický kostel skvěle dochovaný. Je na něm kresba Otce naší vlasti. Vodní hrad kousek vedle se opravdu téměř nedochoval. Kdyby byl někde výše, byl by pěknou dominantou.
      Hory vpravo od obce je vlastně severní konec Slovenského krasu. Jsou homolovité. Nemohl jsem nepořídit foto.
      Obyvatele tvoří dvě stejně velké skupiny. Určitě tady rasismus neznají. Navíc je opravdu patrný rozdíl Cikánů u nás a tady. Zdejší mají své sochrady. Slušně vystupují a oblékají.

      Posledním naším dnešním sedlem byla Filipka. Jen 450m, ale dala nám zabrat. Odměna však byla jako vždy sladká.
5.zastavení: Gemerská Poloma, 113.km, 334m, 6:00p.m.
      Poslední naše dnešní zastavení. Přesvědčili jsme se, že i když se do cest moc neinvestuje, jsou zachovalé. Důvod je prostý. Není tu provoz. Tam kde je (jako např. Route 67), stojí cesta za prt.
Sivá skala u Štítnika.       Poloma je rozhodně zajímavá. Hospoda nás zaujala skvělým pivem Steiger za dvanáct peněz. Mňamka po dlouhé době.
      Z hospůdky se po skončení zápasu Brazílie-Skotsko na MS Francie98 pomalu přesouváme po pro nás nové Route 533 asi dva kilometry za ves. Je tady říčka se stromy na březích a široké rovné údolí. V jednom místě cesta stoupá nad úroveň louky a pod ní jsou keře. Ty nám poskytly optimální krytí před nežádoucím. Do vody je to přes louku asi 60 metrů. Spáchali jsme hygienu a za pištění komárů uleháme vyčerpáni do Colemana.

Sumarizace šestého dne:

Další z vydařených dnů. Jak jsem již psal, změnila se poněkud krajina. Tím nehrozí únava materiálnem. Dlouhá stoupání, sjezdy bez brzdění, příjemné počasí a na závěr Steiger.

Tudíž opět ***** pro šestý den.

      Koukám jako blázen. Trochu více zkratkovité psaní, ale jako bych psal článek dnes. Vida, myslel jsem si, že styl psaní se mi v čase více změnil. Na druhou stranu je na šestém dni vidět, že psaní mne právě někde tady začalo bavit. Suchá konstatování jsou nahrazena místopisným vyprávěním. Route 526 si lehce vybavuji. Její okolí vůbec. Ale když jsem před chvilkou koukal do mapy, stála by i dnes za cyklistický hřích. Kroutí se nádherně! Jen si říkám, zda sociální klid v přilehlých obcích vládne i dnes?

30.11.2013 (remastering)
medvěd:-)


plán  |   1  |   2  |   3  |   5  |   6  |   7  |   8  |   9  |   10  |   11  |   12  |   13  |   14  |   15  |   sčot

Poslední aktualizace: